Revitalizace ve světě — NEW YORK
Vlaková dráha The High Line byla postavena r. 1932 pro služby skladišť na Manhattanské straně West Side. Aby nezatěžovala dění na ulicích, byla postavena na vyvýšených pilířích.
![](/uploads/media/700x700/02/272-new-york-1024x1024.jpg?v=1-0)
Když ji vlaky v 80. letech přestaly používat, byla zrušena. Změna nastala r. 2009, kdy se The High Line změnil v 2,3 km dlouhý městský park nad střechami aut. Na tom by technicky nebylo nic nového, kdyby za realizací nestála hluboce promyšlená koncepce.
![](/uploads/media/700x700/01/271-new-york-2-1024x1024.jpg?v=1-0)
Dnes je to promenáda se zelení, divokými květy a venkovním uměním a chodcům nabízí jeden z nejlepších výhledů v NYC. Ročně zde projde přes 20 mil. lidí.
Výstavba probíhala ve třech sekcích, přeměna každé sekce z nevyužitého železničního stropu na veřejnou krajinu znamenala nejen roky plánování a jednání s okolní komunitou, ale také tvrdou práci těch nejvíce vynalézavých návrhářů města. The High Line je dílem krajinných architektů a městských designérů z firmy James Corner Field Operations, kteří v současné době pracují mj. na projektu The Underline na Floridě.
James Howard Kunstler, americký sociální kritik a autor knihy The Geography of Nowhere, řekl o projektu CNN: „Věřím, že High Line se stala nejúčinnější formou regenerace v centru města, protože despotická přítomnost aut a nákladních automobilů zde doposud degradovala kvalitu městského veřejného prostoru". Tlak na příslušné úřady, zejména pokud jde o vytvoření zeleně, musí být tak intenzivní, aby pochopili, že musíme pokračovat v přizpůsobování zeleně v tom prostoru, který máme. Nemůžeme se jen rozšiřovat nebo betonovat.
Více informací — www.fieldoperations.net